Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin

Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
12. maaliskuu 2025

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton kestävän kehityksen bränditutkimus, joka mittaa kuluttajien käsityksiä eri brändien vastuullisuudesta. Tutkimus on toteutettu vuosittain vuodesta 2011 lähtien, ja tänä vuonna siihen osallistui 80 000 vastaajaa, jotka arvioivat 1 600 brändiä 36 eri toimialalta.

Vuoden 2025 tutkimuksessa Suomessa arvioitiin 248 brändiä, joista 12 oli autoalan brändejä. Kysely toteutettiin ajanjaksolla joulukuu 2024 – helmikuu 2025, ja siihen osallistui 10 000 kuluttajaa, iältään 16–75 vuotta. Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa kuluttajien näkemyksistä vastuullisuudesta eri toimialoilla.

"Olemme kiitollisia ja ylpeitä siitä, että suomalaiset kuluttajat näkevät Volvon vastuullisuuden suunnannäyttäjänä jo neljättä vuotta peräkkäin. Tämä tunnustus osoittaa, että kestävän kehityksen periaatteemme ja pitkäjänteinen työmme ilmastoystävällisemmän autoilun edistämiseksi resonoivat asiakkaidemme kanssa. Jatkamme määrätietoista työtämme kohti ilmastoneutraaliutta," sanoo Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Kuluttajien kiinnostus vastuullisuuteen säilyy vahvana

Vuoden 2025 tutkimus osoittaa, että vastuullisuus on vakiintunut osaksi kuluttajien odotuksia. Kiinnostus kestävään kehitykseen on pysynyt vakaana jo usean vuoden ajan, ja se on nyt kuluttajille "uusi normaali". Vaikka globaalit kriisit ovat horjuttaneet markkinoita, odotukset vastuullisia valintoja kohtaan eivät ole heikentyneet.

Suomessa tutkimuksen mukaan turvallisuus ja vakaus korostuvat entisestään, mikä heijastaa maan painotusta luotettavuuteen ja kestävään kehitykseen. Lisäksi kiertotalouskeskustelu on Suomessa aktiivisempaa kuin monessa muussa maassa, mikä tukee Volvo Car Finlandin strategiaa panostaa kestävään autoiluun ja pitkäikäisiin ratkaisuihin.

Volvon kunnianhimoiset tavoitteet jatkuvat

Volvo on sitoutunut ilmastosuunnitelmaansa, jonka tavoitteena on olla ilmastoneutraali vuoteen 2040 mennessä. Yhtiö investoi jatkuvasti innovatiivisiin teknologioihin, energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja kiertotalouden kehittämiseen, jotta autoilun ympäristövaikutuksia voidaan vähentää.

Neljä vuotta peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi automerkiksi valittu Volvo jatkaa määrätietoista työtään kohti kestävämpää ja turvallisempaa liikennettä – yhdessä asiakkaidensa kanssa.