Uusi Volvo ES90: suuri sähköauto pienellä hiilijalanjäljellä

ES90:n kokonaishiilijalanjälki on 31 tonnia, jos sen lataamisessa käytetään eurooppalaista energiapalettia. Jos lataamiseen käytetään tuulienergiaa, lukema putoaa 26 tonniin. Eurooppalaisella energiapaletilla ES90:n jalanjälki on noin 50 prosenttia pienempi kuin Volvo S90 -kevythybridiversiolla ja 30 prosenttia pienempi kuin S90-lataushybridillä. Se on myös pienempi kuin EX40- ja EC40-malleilla.
Tämä tarkoittaa, että ES90:llä on yksi Volvon historian pienimmistä hiilijalanjäljistä – mikä on samalla vahva osoitus siitä, että sähköautot ovat hyvä valinta sekä asiakkaille että ilmastolle.
Kolmannen osapuolen tarkistama LCA-raportti tunnistaa tärkeimmät auton hiilijalanjälkeen vaikuttavat materiaalit ja prosessit. Raportti keskittyy kasvihuonekaasupäästöihin ja kattaa auton koko elinkaaren alkaen raaka-aineiden louhinnasta ja jalostuksesta ja päättyen auton käyttöiän loppuun.
“Menemme selkeillä tavoitteillamme nykyisen lainsäädännön vaatimuksia pidemmälle, koska tämä on meille tärkeä asia. Tavoittelemme kasvihuonekaasujen nollanettopäästöjä vuoteen 2040 mennessä, ja sähköistämisen edelläkävijänä toimiminen on yksi askel tähän suuntaan. ES90 edustaa kokonaisvaltaista lähestymistapaa kestävään kehitykseen, kiertotalouteen, ilmastoneutraaliin valmistukseen ja vastuulliseen liiketoimintaan”, kertoo Volvon kestävän kehityksen johtaja Vanessa Butani.
Kokonaisvaltainen, säädösten vaatimukset ylittävä lähestymistapa
Lanseeratessaan ensimmäisen täyssähköautonsa vuonna 2019 Volvo oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka lupasi julkaista LCA-raportit kaikista globaaleista täyssähkömalleistaan. Julkaisemalla nämä raportit autonvalmistaja haluaa auttaa asiakkaita tekemään tietoon perustuvia päätöksiä, kun he valitsevat seuraavaa sähköautoaan. Volvo on sittemmin julkaissut LCA-raportit viidestä mallista, jotka ovat Volvo EX40, EC40, EX30, EX90 ja nyt ES90.
ES90 on täyssähköauto, joka ei aiheuta lainkaan pakokaasupäästöjä, minkä lisäksi se on suunniteltu kokonaisvaltaisesti kestävää kehitystä ajatellen. Se on esimerkiksi ensimmäinen Volvo, jossa on yhtiön uusi 800 voltin sähköjärjestelmä. Tekniikka tarjoaa lataamiseen ja energiatehokkuuteen liittyviä etuja ja käyttää kevyempiä komponentteja, jotka pienentävät auton kokonaispainoa. Myös auton muotoilu lisää tehokkuutta: ES90:n ilmanvastuskerroin on 0,25, mikä on Volvon historian paras lukema.
ES90 on valmistettu arviolta 29-prosenttisesti kierrätetystä alumiinista, 18-prosenttisesti kierrätetystä teräksestä sekä 16-prosenttisesta kierrätetyistä polymeereistä ja biopohjaisista materiaaleista, kuten matkustamossa käytetystä FSC-sertifioidusta puusta. Sisätiloihin voi valita Nordico-verhoiluvaihtoehdon, joka on valmistettu kierrätysmateriaaleista, kuten PET-pulloista, ja biopohjaisista materiaaleista. ES90 sisältää myös Volvon ensimmäisen akkupassin, joka perustuu lohkoketjuteknologiaan. Se antaa yhtiölle mahdollisuuden jäljittää raaka-aineiden alkuperän ja seurata akun kokonaiskuntoa.
Ensimmäinen asiakkaalle myyty ES90 tulee tuotantolinjalta tänä kesänä. Auto on nyt tilattavissa Alankomaissa, Belgiassa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Itävallassa, Kreikassa, Norjassa, Portugalissa, Puolassa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa, Sveitsissä, Tšekin tasavallassa ja Unkarissa. Uusia markkinoita lisätään myöhemmin tänä vuonna ja vuonna 2026. Katso lisätietoja Volvon verkkosivuilta.